Aanvraag Verkeer | Organisatie en beleid

  1. Bekendmakingen exloo
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit voor verkeersmaatregelen in het “Lofar” gebied in het Hunzedal tussen Buinen en Exloo en de Nieuwe Dijk nabij Exloo

Redactie ExlooOnline.nl

De redactie van ExlooOnline.nl bestaat uit een groep enthousiaste inwoners die je van het laatste nieuws over Exloo willen voorzien. Daarbij horen ook lokale bekendmakingen die worden gemaakt in Exloo.

Er is een Verkeer | Organisatie en beleid verleend in Borger-Odoorn op het adres in , met daarbij de volgende melding:

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit voor verkeersmaatregelen in het “Lofar” gebied in het Hunzedal tussen Buinen en Exloo en de Nieuwe Dijk nabij Exloo

Er is door Borger-Odoorn hierbij de volgende toelichting gegeven voor deze beslissing:

Overwegingen ten aanzien van het besluit:Wettelijke grondslag:Op grond van artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 is burgemeester en wethouders de bevoegdheid toegekend verkeersbesluiten te nemen en dat deze bevoegdheid in de gemeente Borger-Odoorn op grond van het Mandaatbesluit Borger-Odoorn 2020 is gemandateerd aan de Manager Realisatie, Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen;Besluitverplichting:Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;Op grond van artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;Dat uit oogpunt van:• het verzekeren van de veiligheid op de weg;• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;• het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden,kortom belangen die worden genoemd in artikel 2, de leden 1 en 2 van de Wegenverkeerswet, anders gezegd de belangen die kunnen leiden tot het vaststellen van een verkeersbesluit;Het gewenst is om:1.op de wegen, gelegen in het Lofar-gebied, begrensd door Oude Dijk, Buinerweg/Exloërweg, Kanaalstraat/Buinerstraat en Zuiderstraat/Exloërveen een maximum toegestane snelheid van 60 km/uur in te stellen, overeenkomstig aansluitende wegen waarvoor reeds een maximum toegestane snelheid van 60 km/uur geldt;2.het wegvak van de Nieuwe Dijk tussen de Regenhamsdijk en Kleunveensedijk aan te wijzen als fiets/bromfietspad en met behulp van een fysieke afsluiting de toegang voor gemotoriseerd verkeer tot dit weggedeelte te beperken; 3.het aansluitende wegvak van de Beeksdijk en Regenhamsdijk tussen de Achterste Velddijk en de Noordveensdijk aan te wijzen als verplicht fietspad;4.het wegvak van de Vosholtsdijk, vanaf het kruispunt met de Nieuwe Dijk strekkend over een lengte van circa 750 meter in zuidoostelijke richting, met behulp van een fysieke afsluiting, bijvoorbeeld in de vorm van een slagboom, af te sluiten voor verkeer en enkel toegankelijk te laten zijn voor voetgangers;5.de Middenweg en de Achterste Velddijk met behulp van een fysieke afsluiting, bijvoorbeeld in de vorm van een slagboom, af te sluiten voor verkeer en enkel toegankelijk te laten zijn voor voetgangers;6.de Noordveensdijk weer open te stellen voor gemotoriseerd verkeer door het huidige verbodsbord voor gemotoriseerd verkeer te verwijderen.Motivering:1.Dat in de wens om de toeristisch-recreatieve bestemming van het Lofar-gebied te versterken het gewenst is om dit gebied meer aantrekkelijk te maken voor verblijven het wenselijk is om doorgaand gemotoriseerd verkeer in het gebied zoveel mogelijk te beperken. Hiermee wordt het gebied een aantrekkelijker recreatieve bestemming voor fietsers en wandelaars. Dit komt de veiligheid van dit recreatieve gebruik ook ten goede. Dat in de ruilverkaveling van ca. 60 jaar geleden voor de aanvoer van meststoffen en afvoer van producten veel landbouwwegen aan gelegd. Nu dit deel van de Hunzevallei grotendeels een natuurfunctie heeft gekregen samen met inrichting als het Lofar-gebied, is deze wegstructuur niet overal in dit gebied meer nodig en ook niet meer gewenst. Door verschillende maatregelen uit te voeren wordt het gebied meer ingericht als verblijfsgebied, de mogelijkheid om het gebied door te rijden beperkt en mogelijke conflicten in massa en snelheid tussen verschillende weggebruikers beperkt. Daarmee wordt de verkeersveiligheid in dit verblijfsgebied bevorderd. 2.De Osdijk, Beeksdijk, Velddijk, Zuurdijk, Nieuwedijk, Vosholtsdijk, Oostervleddersdijk, Kleunveensdijk en Nieuwe Dijk zijn gelegen in de gemeente Borger-Odoorn en de gemeente is ook beheerder van deze wegen. In het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP) zijn bovengenoemde wegen gecategoriseerd als erftoegangsweg (buiten de bebouwde kom). Erftoegangswegen zijn geschikt voor het uitwisselen van verkeersstromen, op zowel wegvakken als kruispunten. Volgens de principes van Duurzaam Veilig en de richtlijnen van het CROW dient op erftoegangswegen (buiten de bebouwde kom) een maximumsnelheid te gelden van 60 km/uur. Op dit moment ligt de snelheidslimiet op deze wegen nog op 80 km/uur, hetgeen door ligging in het Hunzedal en Lofar-gebied en de gesteldheid van deze wegen niet langer wenselijk is. Naast dat de genoemde wegen zijn bedoeld als erftoegangsweg, hebben ze ook de uiterlijke kenmerken van erftoegangswegen en worden ze door weggebruikers als erftoegangsweg gebruikt. Zo worden de wegen in een aantal gevallen nog door landbouwvoertuigen gebruikt om aangelegen landbouwpercelen te bereiken. Bovendien zijn er tot dusverre geen afzonderlijke fietsvoorzieningen aanwezig, toch maken (recreatieve) fietsers gebruik van deze wegen in dit mooie en aantrekkelijke deel van het Hunzedal (door natuurontwikkeling en het Lofar-project van Astron). Dit recreatieve medegebruik mag worden gestimuleerd. Gezien de vorm, functie en het gebruik van deze wegen is het wenselijk een 60 km/uur zone in te stellen als aanvulling op de rondom liggende wegen Zuiderstraat, Exloërveen en Buinerweg waar al een 60km/uur zone van toepassing is;3.De Nieuwe Dijk vormt een rechtdoorgaande verbinding tussen de wegen Buinerweg en Exloërveen. De staat van de weg is matig, het wegdek is oneffen en niet geschikt of bedoeld om doorgaande verkeersstromen met hoge snelheden te verwerken. Toch is bekend dat relatief veel verkeer uit de omgeving Nieuw-Buinen en Stadskanaal van de Nieuwe Dijk gebruik maakt om naar de N-34 (via Exloo of Valthe/Klijndijk) of Emmen (via Valthe en Weerdinge) te rijden. Het heeft echter de voorkeur om dit verkeer via de provinciale ontsluitingswegen N-374, N-379 en N-391 te laten gaan. Die wegen zijn namelijk specifiek ingericht op het veilig verwerken van dergelijke verkeersstromen. In het GVVP is de Nieuwe Dijk aangewezen als erftoegangsweg, een wegtype waarvan de voornaamste functie de verblijfsfunctie is. Parallel aan de Nieuwe Dijk ligt de Oude Dijk, deze weg is aangeduid als gebiedsontsluitingsweg. De Oude Dijk is onder meer voorzien van een vrijliggend fietspad en is daarmee een voorkeursalternatief voor het verwerken van verkeer met een doorgaand karakter. Gezien de huidige staat van de Nieuwe Dijk, de te verwachten onderhoudskosten om de weg in dusdanige staat te brengen om het doorgaande verkeer veilig te kunnen verwerken, en de beschikbaarheid van alternatieven, wordt juist gekozen om de Nieuwe Dijk af te waarderen. Door middel van het aanbrengen van twee fysieke beperkingen, een ter hoogte van het kruispunt met de Regenhamsdijk en een ter hoogte van de Kleunveensdijk, en het aanwijzen van het tussenliggende gedeelte als fiets/bromfietspad, wordt het niet meer mogelijk om de Nieuwe Dijk als doorgaande route te gebruiken. Met behulp van deze knip, wordt de route meer gericht op langzaam verkeer, zoals fietsers.4.Dat de voornaamste route tussen Exloo en Buinen via de Exloërweg en Buinerweg is en dat de route tussen Tweede Exloërmond en Buinerveen via de Zuiderstraat en Exloërveen gaat. Dat parallel aan deze twee routes, dwars door het Lofar-gebied de Vostholtsdijk – Zuurdijk en Beeksdijk – Regenhamsdijk lopen. Dat die twee routes bedoeld zijn als erftoegangswegen met een verblijfskarakter. Dat om dit te versterken en de mogelijkheid voor gemotoriseerd verkeer om door te rijden te beperken, het wegvak van de Vosholtsedijk, vanaf het kruispunt met de Nieuwe Dijk strekkend over een lengte van circa 750 meter in zuidoostelijke richting, met een slagboom af te sluiten voor verkeer en enkel toegankelijk te laten zijn voor voetgangers. En de Regenhamsdijk en Beeksdijk tussen de Noordveensdijk en Achterste Velddijk aan te wijzen als verplicht fietspad. 5.Dat de wegen en paden tussen de Exloërweg en Beeksdijk, te weten de Middenweg en Achterste Velddijk, in klinkerverharding en als zandpad zijn uitgevoerd. Dat deze wegen een beperkte functie voor de afwikkeling van verkeer hebben. Gezien de staat en functie van de weg en omgeving deze wegen worden afgesloten met behulp van een slagboom en daarmee toegankelijk worden als wandelpad. 6.Door de maatregelen komt er een herstel van herkenbaarheid van het landschap en vergroting van de belevingswaarde van het gebied als woon-, leef- en verblijfsomgeving. Doordat het gebied wordt omgevormd van een kaal, open landschap naar een landschappelijk fraai gebied (beekdal) met diverse functies, neemt de belevingswaarde toe. Er ontstaat een gevarieerd landschap waar verschillende gebruiksfuncties naast elkaar kunnen bestaan. Deze maatregelen dragen bij aan het benadrukken van deze functie van woon-, leef- en verblijfsomgeving en dragen bij aan de verkeersveiligheid in dit verblijfsgebied.Afweging andere belangen:Door de projectleider Lofar-gebied en Hunzevallei is overleg gevoerd met belanghebbende agrarische partijen in het gebied, met name met betrekking tot de afsluiting van de Nieuwe Dijk voor gemotoriseerd verkeer. De uitkomsten daarvan kunnen als volgt worden verwoord: De agrariërs in het gebied kunnen akkoord met de afsluiting van de Nieuwe Dijk, mits ze weer gebruik kunnen maken van de Noordveensdijk. Om dit mogelijk te maken moet het verbod op gemotoriseerd verkeer op de Noordveensdijk worden opgeheven. Daarnaast verzoeken de agrarische partijen de gemeente de Noordveensdijk op te knappen. Gedacht wordt aan een puinweg. De verwachting is dat het opheffen van het verbod op gemotoriseerd verkeer op de Noordveensdijk niet zal leiden tot een nieuwe sluiproute, omdat dit niet een rechtstreekse route is voor (sluip)verkeer. Bij het omvormen naar een puinweg is de weg ook niet aantrekkelijk voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.Overleg politie:In overeenstemming met artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de gemachtigde van de korpschef van de nationale politie, regio Noord-Nederland. De politie heeft bij brief van 8 juni 2022 met kenmerk 20220523000021, gematigd positief geadviseerd met betrekking tot deze maatregelenBESLUIT:1.door middel van het verwijderen van de verkeersborden A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV 1990 met zonale toepassing, een reeds bestaande 60 km/uur zone uit te breiden naar de wegen in het zgn. Lofar-gebied, op de volgende locaties:a.op de Osdijk nabij de kruising met de Zuiderstraat in Buinerveen;b.op de Nieuwedijk (dus anders dan Nieuwe Dijk) nabij de kruising met de Zuiderstraat in Buinerveen;c.op de Nieuwe Dijk (dus anders dan Nieuwedijk) nabij de kruising met Exloërveen/1e Exloërmond;d.op de Nieuwe Dijk (dus anders dan Nieuwedijk) nabij de kruising met de Buinerweg in Exloo;2.door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV 1990 met zonale toepassing, een 60 km/uur zone in te stellen op de wegen in het Lofar-gebied, op de volgende locaties:a.op de Velddijk nabij de kruising met de Exloërweg in Buinen;b.op de Osdijk nabij de kruising met de Lindenlaan/Exloërweg in Buinen;c.op de Oostervleddersdijk nabij de kruising met de Oude Dijk tussen Exloo en 2e Exloërmond;d.op de Kleunsveensdijk nabij de kruising met de Oude Dijk tussen Exloo en 2e Exloërmond;3.door middel van het plaatsen van verkeersbord G12a van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het aanbrengen van fysieke beperkingen, de Nieuwe Dijk tussen Kleunveensdijk en Regenhamsdijk aan te wijzen als fiets/bromfietspad;4.door middel van het plaatsen van verkeersbord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990, de Beeksdijk en Regenhamsdijk tussen Achterveensedijk en Noordveensdijk aan te wijzen als verplicht fietspad;5.door middel van het aanbrengen van een fysieke afsluiting, bijvoorbeeld in de vorm van een houten slagboom, op de volgende locaties wegen af te sluiten voor alle bestuurders;a.de Vosholtsedijk, tussen het kruispunt met de Nieuwe Dijk en strekkend over een lengte van circa 750 meter in zuidoostelijke richting;b.de Middenweg en Achterste Velddijk tussen de Beeksdijk, Exloërweg en Velddijk; 6.door middel van het verwijderen van verkeersborden C12 van bijlage 1 van het RVV 1990, de geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op de Noordveensdijk op te heffen.

Wil je meer weten over deze bekendmaking? Hiervoor kan je terecht bij de instantie die de bekendmaking heeft uitgegeven. Een eventueel bezwaar kan ook via deze weg ingediend worden, mits dit tijdig wordt gedaan na deze bekendmaking.

Deel dit artikel

Andere bekendmakingen Exloo